درب برقی | در برقی

دنیای مدرن امروز نیاز های متفاوتی در ضمینه های رفاهی ، بهداشتی ، اجتماعی ، اموزشی و ... را نسبت به گذشته تجربه میکند و به جهت رفع این نیازها همه روزه محصولات جدیدی با تکنولوژی های بروزتر و امکانات بیشتر ارائه میگردد، در برقی یا درب برقی باتوجه به نیاز روزافزون به کنترل نحوه تردد افراد و موارد دیگری همچون : کنترل هدر رفت انرژی ، کاهش سروصدا ، مانع شدن از انتقال بیماری و افزایش سطح بهداشت عمومی ایجاد فضایی لوکس و مدرن و همچنین ایجاد حالتی خوش آمدگویی به مراجعه کنندگان و بسیاری از موارد دیگر یکی از لوازم کاربردی و بسیار پرمصرفی بود که در دهه 60 میلادی اختراع گردید.

در برقی از دو قسمت اصلی ( اپراتور ) که در واقه همان قسمی است که باعث باز و بسته شدن درب میشود و تمامی قطعاتی الکترونیکی و الکترومکانیکی در این بخش وجود دارند که به طور کلی شامل الکتروموتور ، برد اصلی دستگاه ، سنسور ها و قسمت مکانیکی درب برقی شامل ریل آلومینیومی اکسترود شده ، لاستیک EPDM ، مقطع قابل تعویض دستگاه که از جنس های مختلفی مثل پلی اوریتال یا آلومینیوم یا استیل ساخته شده است اما پر کاربردترین آن ها آلومینیومی میباشد و سایر قطعات مکانیکی مثل غلتک های حمل کننده و نگهدارنده درب برقی که بنام تخصصی هنگر معروف هستند ، هرزگرد که همانند فولی موتور میباشد و وظیفه گردش تسمه را به عهده دارد ،  تسمه گیر ها که بر روی هنگر ها متصلند و با گرفتن تسمه با حرکت دورانی تسمه شروع به تکان دادن هنگر میکنند و متعاقبا همراه با حرکت هنگر در های برقی نیز با آن ها شروع به حرکت میکند ، تسمه درب برقی که از جنس EPDM RUBBER میباشد و وظیفه ی انتقال نیروی مکانیکی موتور را به نیروی حرکتی لت های متحرک بر عهده دارد درواقع موتور در برقی وقتی شروع به گردش میکند تسمه بر رویآن به چرخش می افتد و با حرکت تسمه تسمه گیر هایی که به هنگر ها متصل هستند و هنگر ها هم لت های متحرک را میکشند کلیه ی این عمل ها باغث به حرکت درآمدن لت متحرک درب برقی میشود.

قسمت های درب برقی : 

قسمت بعدی یک در برقی ( فریم و شیشه ) است که در واقع محصولی است که شما در ظاهر آن را میبینید که البته فریم میتواند از جنس های مختلفی مانند انواع فلزات آلومینیوم ، آهن ، استیل و ... باشد و بجای شیشه هم میتوان از سنگ ، چوب ، کامپوزیت ، استیل و هر نوع متریال دیگری که مورد نظر کارفرما باشد استفاده کرد و عملا میتوان گفت که شیشه و فریم یا همان قسمت ظاهری درب برقی کاملا طبق نظر کارفرما تولید میگردد.

توضیح بیشتر آن که فریم های در برقی به شکل پایه و عمومی از جنس آلومینیوم میباشد و این فریم ها قابلیت پوشش پذیری با رنگ های متفاوتی از جمله رنگ های پودری کوره ای و پوشش آنادایز میباشد که طبق رال رنگ جهانی این پوشش ها ، همگی قال تحویل هستند.

البته در ذات این محصولات تفاوت هایی وجود دارد مثلا پوشش آنادیاز در بین استفاده کنندگان از محصولات درب های برقی از محبوبیت بیشتری برخوردار است ضمن اینکه پوشش های با کیفیت این نوع رنگ بسیار زیبا و جذاب نیز هستند بطوری که در رنگ های دیگر وجود ندارند و کارفرمایان میتوانند با انتخاب این پوشش ها حس خاص بودن و ویژه بودن را به معنی واقعی کلمه تجربه کنند و از رنگ هایی استفاده کنند که حتی توصیف و نام گذاری برای آن ها بسیار دشوار باشد.

پوشش در برقی : 

 پوشش عمومی تر برای در برقی حالت پودری کوره ای میباشد، همانطور که از نام آن مشخص است این نوع رنگ ها توسط کوره بر روی فریم نشسته و پس از خشک شدن جدا کردن آن ها بسیار سخت خواهد بود، البته از نظر مقاومت در شرایط بد آب و هوایی و در مقابل خط و خش و سایدگی و مواد شوینده ، که عموما کارفرمایانی که از محصولات در برقی استفاده میکنند با این مشکلات بسیار درگیر هستند ، رنگ های انادایز بسیار مقاوم تر میباشند و قطعا انتخاب مناسب تری نیز هستند اما با توجه به اینکه این نوع رنگ ها از نظر قیمتی نسبت به رنگ های پودری گرنتر هستند از همین بابت اقبال رنگ های پودری برای انتخاب مشتریان درب برقی بیشتر میباشد.

بعد از رنگ های پودری و پوشش های آنادایز استفاده از فریم استیل برای در برقی طرفداران زیادی دارد، البته لازم بذکر است که عمده ی فریم های استیل در واقع پوشش و روکش استیل هستند و از پروفیل های استیل استفاده نمیشود. توضیح آنکه درواقع ورق استیل در ضخامت های مختلف در سایز فریم برش میخورند و بر روی فریم چسبانده میشوند تا از نظر ظاهری همانند پروفیل استیل دیده شوند.

شرکت ایمن در توانایی ارائه ی انواع فریم ها ، پروفیل ها ، و پوشش های مختلف در ضمینه ی در برقی و درب های اتوماتیک به کارفرمایان محترم بوده و آمادگی خود را جهت ارائه ی مشاوره رایگان تلفنی و حضوری اعلام میدارد.

در ابتدا روش کاری درب برقی با سیستم هیدرولیکی بوده یعنی در فضایی در جلوی ورودی درب صفحه ای وجود داشت که افراد با قرار گرفتن بر روی این صفحه و فشار وزنی که برروی آن وارد می کردند باعث ایجاد جریان هیدرولیک در مدار شده و در نتیجه باعث باز شدن درب برقی میشدند.

اما با پیشرفت علم و فناوری و وجود مشکلاتی در طراحی این نوع درب اتوماتیک خیلی سریع اپراتور الکترو مکانیکی در برقی جای در اتوماتیک هیدرولیکی را گرفته و به وسیله ی سنسورهای (چشمی ها) داخلی و بیرونی با حرکت عابرین در زمان ورود و خروج این سنسور ها فرمان گرفته و این فرمان را به برد های پردازش کننده (کنترل باکس)(controll box) منتقل کرده و کنترل باکس نیز فرمانی به موتور الکترونیکی دستگاه مبنی بر شروع به گردش کردن ارسال کرده و تا زمانی که در برقی به طور کامل عمل کند و به انتهای مسیر حرکت خود برسد این گردش توسط الکتروموتور ادامه پیدا خواهد کرد، پس از اینکه لت متحرک درب به انتهای مسیر خود رسید موتور از گردش ایستاده، عابرین عبور کرده و مجددا فرمان گردش به حرکت عکس قبلی توسط کنترل باکس به موتور ارسال میشود و الکتروموتور هم با گردش عکس قبلی شروع به بستن لت های متحرک کرده و تا زمان بسته شدن کامل در برقی  گردش ادامه خواهد داشت.

عملکرد ساده ای که در فوق توضیح مختصری در رابطه با آن دادیم با گذشت زمان شاخ و برگ فراوانی گرفته و دائما تنظیمات مختلف و پیچیده تری جهت ارتقا سطح کیفی ، دقت ، سرعت ، امنیت ، بی خطر بودن و بسیاری از موارد دیگر به آن اضافه شده بطوری که امروزه به معنای واقعی کلمه میتوان گفت با یک سیستم کاملا هوشمند سرو کار داریم و نام در برقی یا درب برقی نام بسیار مناسبی برای آن می باشد، در مقاله بعدی به معرفی تعدادی از آپشن های جدید درب برقی میپردازیم.

Search